Ridning med eller utan utrustning ?

Denna ständiga debatt och jag är helt ärligt delad i mina åsikter.

Jag vet att en häst ska ridas i korrekt form för att det ska vara bäst för hästen, slippa onödiga slitage vilket bidrar till en högre ålder av ridbarhet för hästen, men att man ska behöva ha sporrar, spö, skarpa bett för att få hästen att arbeta i en korrekt form är för mig absurt, det är ju knappast sunt för hästen eller hur? 

Att då alla "vanliga" ryttare som inte vågar tänka utanför boxen tänker då något liknande, att den utrustningen behövs för att få hästen mellan skänkel och hand, att vi som rider utan utrustning inte rider på ett sett som skonar hästen, då rider ni ju redan eran häst på helt fel sätt om ni inte kan se detta på rätt sätt.. 

Ridning i korrekt form kan förklaras kort att man rider hästen mellan skänkel och hand, man får hästen att flytta över sin vikt mer på bakbenen eller hur? 
Rider man sin häst löst på rätt sätt så får man samma effekt, man får hästen på bakbenen fast utan detta starka bett i munnen, hästen är ju inte skapt med ett bett i munnen och när man red in unghästen så lärde man hästen att ta stöd på bettet, det är inget naturligt utan någonting som man lärt hästen, man kan på samma sätt lära hästen att ta stöd på ett osynligt bett så att säga.. Allt handlar om kunskap !

Jag har ridit Jacki flertalet gånger helt utan utrustning sånt roade jag mig mest med för flera år sedan.Varför? Hm. Jag vet faktiskt inte. Jag håller inte på med NH och sånt, så det är inte för att jag tycker bett är djurplågeri och så vidare - jag rider ju själv med vanlig utrustning 90 % av alla ridpass typ. MEN jag kan ju rida Jacki utan utrustning. Så varför då ha massa utrustning på honom om det inte behövs ?

Som typ, man har ju inte stryphalsband på hundar som verkligen inte behöver det, man har inte gramantyglar på en häst som går i klockren form, man har inte kedjegrimskaft över nosryggen på hästar som går bakom en snällt som en hund.. Så varför då ha ett bett i munnen på min häst om det inte behövs?
Jag kan rida honom minst lika bra utan :) Så folk som tycker det är "oansvarigt" och "riskabelt" och sånt.. Alltså. Ja, det kan det nog vara. Men inte direkt så jag hoppar upp på någon random häst och rider runt utan träns..? Jag känner min häst, och vet att ifall han vill sticka - så gör han det även med skarpaste bettet i munnen, och han sticker sen bara en bit, sen stannar han upp vare sig jag bromsat eller inte ;) 

Jacki utför även visa övningar mycket bättre utan någon utrustning till och med !
 

Dressyr ridet av en Världscup sjärna, hur ärligt ser det här ut? Detta är djurplågeri i mina ögon !


Detta ser för mig mycket ärligare ut !



Kommentarer

Glöm inte att lämna en kommentar:

Ditt söta namn:
Daglig läsare? :)

E-postadress?: (Kommer inte att visas)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0